Saturday, May 28, 2011

How to use 'bertanya', 'menanyai', 'menanyakan' and 'bertanyakan' correctly

In today's post, I will discuss the correct usage of 'bertanya', 'menanyai', 'menanyakan' and 'bertanyakan'.

1 The word 'bertanya' (to ask) is a intransitive verb and it should be followed by a preposition such as 'kepada' or 'tentang'. Look at the following examples:
a) Dia bertanya saya mengenai hal itu. [wrong]
Dia bertanya kepada saya mengenai hal itu. [correct]
(He asked me about the matter.)

b) Dalam mesyuarat itu, ada beberapa orang anggota yang bertanya isu itu. [wrong]
Dalam mesyuarat itu, ada beberapa orang anggota yang bertanya tentang isu itu. [correct]
(During the meeting, several members asked about the issue.]

2 The word 'menanyai' is a transitive verb and should be followed by an human object.
The example below will make it clear to you as to its usage.

Johari menanyai kawannya tentang perkara itu.
(Johari asked his friend about the matter.)

In the sentence, the human object is 'kawannya' (his friend)

3 The word 'menanyakan' is also a transitive and this time the object should be 'perkara' (matter) As a example, you can write a sentence such as the one below:
Saya menanyakan tarikh peperiksaan itu kepada Johan.
[I asked Johan about the date of the examination.]

The object here is 'tarikh peperiksaan' (date of exam) which is considered a matter.

4 The word 'bertanyakan' is invariabley followed by 'khabar'. 'Bertanyakan khabar' means to ask after the health of someone you meet because you have not seen him for a long time.
Let us look at the following example:
Hassan bertanyakan khabar kawan lamanya kerana sudah lama tidak berjumpa dengannya.
[Hassan asked after the health of his old friend because he had not seen him for a long time.

I hope students and readers will know how to use the above 4 words correctly.

7 comments:

Unknown said...

Apa ni?????? Campur aduk Bahasa Melayu dengan Bahasa Inggeris.. Pening

Unknown said...

So menanyakan actually exists right? Just confused

BabyBop said...

It's very informative. Thank you

Merissa Dari Malaysia said...

Negara::::::[Malaysia]
Nama:::::[Merissa Ahmed]
Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]


Nama saya Merissa, seorang ibu kepada dua anak saya dari Malaysia dan saya telah berada di Malaysia selama bertahun-tahun dan sehingga saat ini kesaksian ini saya masih berada di Malaysia. Salah satu masalah utama yang pernah saya hadapi dengan perniagaan saya ialah masalah kewangan dan pembiayaan semula dan ini menyebabkan saya mencari pinjaman dan akibatnya saya menjadi mangsa 2 pemberi pinjaman fiktif dan ini sebenarnya membuat saya trauma sampai tahap tertentu tetapi saya tidak pernah putus asa sehingga saya melalui blog dan juga media lain saya mempunyai peluang untuk menemui [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] pada awalnya saya berasa takut dan sangat skeptikal mengenainya, tetapi saya harus mengambil risiko satu kali yang akhirnya membawa kepada kebebasan kewangan saya. Saya benar-benar memohon pinjaman sebanyak [RM 450K] dalam masa 24 jam proses pembayaran berjaya dilakukan. Keseluruhan proses ini boleh dipercayai dengan jujur ​​dan boleh dipercayai, jadi jangan takut dengan pinjaman dalam talian hubungi [DUBAI FINANCIAL SERVICE AUTHORITY] untuk mendapatkan pinjaman yang boleh dipercayai @ kadar faedah yang sangat rendah Anda boleh menghubungi mereka melalui alamat e-mel di bawah::
[financialserviceauthority400@gmail.com]
Atau jika anda ingin membuat lebih banyak pertanyaan, anda juga boleh menghubungi saya melalui e-mel ini: [merissaahmed11@gmail.com]


Negara::::::[Malaysia]
Nama:::::[Merissa Ahmed]
Amaun Pinjaman::::[RM 450k.
Bandar:::::::::::::::::::[Kuala Lumpur]
WhatsApp::::::::::::::::::::[+60177807471]
e_mail:::::::::::[merissaahmed11@gmail.com]
Alamat:::::[Jalan-Bukit Bintang Plaza, Jalan Bukit Bintang]

Ahmed Neni said...

Nama Perusahaan::"":":":"ONE BILLION RISING FUND
Gmail Perusahaan:":":":":"::"onebillionrisingfund@gmail.com 
Selamat siang
Namaku Nyonya Ahmed Neni dan saya berbicara sebagai salah satu orang paling bahagia di dunia saat ini dan saya mengatakan kepada diri sendiri bahwa pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi buruk kami, saya akan menceritakan namanya kepada dunia dan saya sangat bahagia dengan katakan bahwa keluarga saya kembali untuk selamanya karenaa saya membutuhkan pinjaman sebesar Rp150.000.000.00 untuk memulai hidup saya sejak saya adalah satu ibu dengan 3 anak dan dunia sepertinya sedang bergantung pada saya saat saya mencoba untuk mendapatkan pinjaman Dari bank dan online bank menolak saya pinjaman mereka mengatakan bahwa penghasilan saya rendah dan saya tidak memiliki jaminan untuk pinjaman jadi saya pergi online dan hal-hal menjadi lebih sulit karena mereka merobek uang saya dari saya dengan janji manis untuk membantu saya sampai saya bertemu dengan ALLAH mengirim pinjaman pinjaman yang mengubah hidup saya dan keluarga saya, ONE BILLION RISING FUND dimana Juruselamat ALLAH dikirim untuk menyelamatkan keluarga saya dan pada awalnya saya pikir ini tidak akan mungkin terjadi karena pengalaman masa lalu saya dan janji palsu tapi untuk mengejutkan saya, saya menerima pinjaman saya sebesar Rp150.000.000.00 dan saya akan menyarankan siapa saja yang benar-benar membutuhkan pinjaman untuk menghubungi perusahaan tersebut, melalui email di: """""""(((((onebillionrisingfund@gmail.com))))))))"""""""karena mereka adalah pemberi pinjaman yang paling pengertian dan baik hati. Jika Anda melihat bagaimana memastikan pinjaman atau bagaimana mendapatkan pinjaman asli, perusahaan dapat membantu Anda. "

BBM: D8E814FC 


Sebagai penerima manfaat dari perusahaan saya adalah bukti hidup dari kerja baik perusahaan dan saya meyakinkan Anda bahwa Anda akan mendapatkan formulir pinjaman ONE BILLION RISING FUND. cukup hubungi mereka dan ikuti proses pemberian pinjaman yang mudah

Anda dapat menghubungi saya Ahmed Neni pada informasi lebih lanjut ((ahmedneni48@gmail.com))

Allahu akbar

MR JAME said...

Do you need a Loan?
Are you looking for Finance?
Are you looking for a Loan to enlarge your business?
I think you have come to the right place.
We offer Loans at low interest rate.
Interested people should please contact us on
For immediate response to your application, Kindly
reply to this emails below only.
Whats app +918256953815
mrwilliam751@gmail.com
Please, do provide us with the Following information if interested.

1) Full Name:………
2) Gender:………
3) Loan Amount Needed:………
4) Loan Duration:………
5) Country:………
6) Home Address:………
7) Mobile Number:………
8)Monthly Income:…………………
9)Occupation:………………………
)Which site did you here about us…………………

Thanks and Best Regards.
mrwilliam751@gmail.com
+918256953815

RICH SUGAR MUMMY HOOKUP said...

GET THE OPPORTUNITY YOU HAVE BEEN SEEKING FOR FROM THE BEST MALAYSIA DATING AGENCY. CONTACT US ON ..WHATSAPP +601126307211 for urgent hook up if you are good in Bed.Do you really need a rich sexy sugar mummy or sugar daddy?are you handsome or beautiful?are you sexually strong ? do you need a rich sugar daddy or mummy that can completely change your life with money and influence? so get the opportunity to meet sugar mummies and daddy from all works of life, Oil ladies, Directors, Gold dealers, Cash money lenders and sare holders who are willing to pay as much as Rm7,000 TO Rm8,500 per night and get the best exclusive VIP arrangement anywhere in MALAYSIA.We have some rich sugar mummies and sugar daddies who are urgently looking for young men and young ladies to spend their Money on. Contact our Administrative VIA WHATSAPP +601126307211 FOR INSTANT HOOK UP in Malaysia